آئین نامه شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه
تاریخ آیین نامه: 1390-05-19
آئین نامه« شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه » به منظور تبادل نظر و اطلاع از نظرات مشورتی دانشجویان در مورد مسائل و مشکلات دانشگاه ها، انتقال بی واسطه نظرات مدیریت دانشگاه به دانشجویان، ایجاد فضاهای مدیریتی سالم، متعهد و پاسخگو، ژرف نگری در مسائل علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و صنفی دانشجویان، اعتلای سرمایه اجتماعی، ارتقای سطح علمی شورای » فرهنگی دانشگاه ها و افزایش میزان رضایت مندی دانشجویان از عملکرد مسئولین دانشگاه های کشور براساس این آیین نامه در کلیه دانشگاه های کشور تشکیل می شود. « تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه نامیده می شود . « شورا » که در این آیین نامه به اختصار « شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه » ماده 1 با هدف فراهم آوردن زمینه مناسب برای ارتباط مستقیم مدیریت دانشگاه با دانشجویان، اطلاع بدون واسطه از مسائل و مشکلات دانشجویان، نهادینه کردن مشارکت و توجه به خواسته های دانشجویان در نظام اجرایی و برنامه ریزی دانشگاه ها با ترکیب زیر تشکیل می شود. 1 1 یک نماینده از دانشجویان شاغل به تحصیل هر دانشکده، این عضو از بین دانشجویان هر دانشکده و با انتخاباتی در آغاز نیمسال اول هر سال تحصیلی با رای اکثریت دانشجویان شرکت کننده در انتخابات، برگزیده می شود. مسئول برگزاری انتخابات رئیس دانشکده می باشد. 2 1 یک نماینده از شورای هماهنگی کانو نهای فرهنگی و هنری دانشجویان هر دانشگاه. 3 1 یک نماینده به انتخاب مدیران مسئول نشریات دانشجویی فعال در دانشگاه. 4 1 یک نماینده از شورای صنفی دانشجویان 5 1 یک نماینده به انتخاب دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه. 6 1 یک نماینده از بزرگترین تشکل سیاسی دانشجویی فعال و دارای مجوز فعالیت دانشگاه 7 1 یک نماینده از بسیج دانشجویی 8 1 دو دانشجوی فعال در فعالیت های فرهنگی و دینی با معرفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه. 9 1 یک نماینده از دانشجویان غیر عضو در تشکل های سیاسی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و شوراهای صنفی مقطع کارشناسی ارشد به انتخاب معاون آموزشی دانشگاه. 10 1 یک نماینده از دانشجویان غیر عضو در تشکل های سیاسی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و شوراهای صنفی مقطع دکتری به انتخاب معاون آموزشی دانشگاه. 6 1 توسط معاون دانشجویی، فرهنگی به رئیس دانشگاه معرفی ، 5 1 ، 4 1 ، 3 1 ، تبصره 1: دانشجویان بند 2 1 خواهند شد. تبصره 2: کلیه دانشجویان معرفی شده برای مدت یکسال به عضویت این شورا پذیرفته خواهند شد و حکم آنان توسط رئیس دانشگاه صادر خواهد شد. عضویت مجدد آنان در صورت احراز شرایط برای دوره های بعدی بلامانع است. تبصره 3: داوطلبان احراز نمایندگی منتخب موضوع بند 1 1 نباید عضو هیچ یک از تشکل ه ای سیاسی، انجمن های علمی، کانو نهای فرهنگی، شوراهای صنفی و نشریات دانشجویی باشند. ماده 2 دانشجویان عضو شورا باید واجد شرایط زیر باشند. 1 حداقل یک نیمسال تحصیلی را با موفقیت در دانشگاه سپری کرده باشند و سابقه مشروطی در پرونده تحصیلی نداشته باشند. 2 حکم قطعی کمیته انضباطی که منجر به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی شده باشد، نداشته باشند. 3 حداقل یک سال به تاریخ فراغت از تحصیل آنان باقی مانده باشد. ماده 3 یکی از بین دانشجویان عضو شورا توسط رئیس دانشگاه به سمت دبیری این شورا انتخاب خواهد شد. ماده 4 دبیر شورا برای مدت یک سال وظیفه تنظیم دستور جلسات، هماهنگی تشکیل جلسات، دعوت اعضاء به جلسه، مستندسازی و تهیه صورتجلسه ها را عهد هدار است. ماده 5 جلسات شورا به صورت منظم و دو ماه یک بار برگزار می شود. شرکت کلیه اعضاء در جلسات الزامی و در صورت غیبت در دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب در (طول سال)، عضویت فرد غایب در شورا ملغی و فرد دیگری معرفی و منصوب می شود. تبصره: در تعطیلات نوروز و تابستان الزامی برای تشکیل جلسات ماهانه یا به طور کلی جلسه وجود ندارد. ماده 6 موضوعات جلسات پیرامون مسائل دانشگاه اعم از علمی (نظیر تجهیزات آموزشی، پژوهشی، تقویم دانشگاهی و نظایر آن)، رفاهی (سلف سرویس، خوابگاه، ایاب و ذهاب، وام، کمک هزینه دانشجویی ) مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مسائل مرتبط با تشکل ها و فعالیت های فرهنگی، سیاسی، علمی، اجتماعی و .... دانشجویان خواهد بود. تبصره: با تشخیص رئیس دانشگاه، مسائل دیگر نیز می تواند در دستور مباحث جلسات قرار گیرد. ماده 7 رئیس شورا، رئیس دانشگاه و قائم مقام وی معاون دانشجویی فرهنگی است. ماده 8 براساس نظر رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران و سایر مسئولان دانشگاه برای شرکت در این جلسات و اطلاع از نظرات گروه مشاوران دانشجو یا اعلام برخی از برنامه ها و سیاست ها به جلسات شورا دعوت خواهند شد. ماده 9 به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان و مشارکت فعال آنان در مباحث شورا، رئیس دانشگاه سالی یکبار جلسه مشترک شورا و هیئت رئیسه دانشگاه را تشکیل خواهد داد. ماده 10 اعضای شورا ضمن حضور فعال در جلسات، موظف به حفظ اسرار و مسائل محرمانه مطرح شده در جلسات می باشند. تشخیص محرمانه بودن موضوعات با رئس دانشگاه است. با فرد خاطی برابر مقررات رفتار خواهد شد. ماده 11 چون مباحث و جلسات این شورا مشورتی است، اعضای آن از حیث عضویت در این شورا نمی توانند در امور اجرایی و برنام هریزی دانشگاه مداخله کنند. ماده 12 اعضای شورای هر دانشگاه یک نفر را از بین خود برای عضویت در شورای مشورتی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی خواهد کرد. ماده 13 نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. 85 توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و /9/ ماده 14 این آیین نامه در 14 ماده و 5 تبصره در تاریخ 8 از تاریخ ابلاغ به دانشگاه ها، لازم الاجرا خواهد بود. پایان